Wyjaśnienia związane ze zmianami systemu gospodarki odpadami w Gminie Janowiec
- Rada Gminy podjęła uchwałę o zmianie systemu gospodarki odpadami. Zmiana ta została wymuszona przez Prokuraturę Rejonowej w Puławach, która twierdzi, że system przeliczany na wielkość gospodarstwa jest niezgodny z przepisami. W związku z tym system będzie uzależniony wprost od ilości osób. Nowy system będzie obowiązywał od 1.05.2020r.
- Rada Gminy podjęła uchwałę o stawce za odpady segregowane od jednej osoby. Podstawowa stawka wynosi 24 zł od osoby na miesiąc. Stawka obowiązuje od 1.05.2020r.
- Rada Gminy podjęła uchwałę o uldze dla osób posiadających kompostownik. Stawka dla osób posiadających kompostowniki wynosi 20zł od osoby na miesiąc. Ulga obowiązuje od 1.05.2020r.
- W związku ze zmianami prawnymi musiał ulec zmianie wzór deklaracji śmieciowej. Nowa deklaracja będzie obowiązywać od dnia 1.05.2020r.
- W nowej deklaracji śmieciowej oprócz wskazania odpowiedniej ilości osób istnieje możliwość wskazania pola w formularzu o posiadaniu kompostownika.
- Osoby, które nie posiadają kompostownika lub zamieszkują w budynkach wielorodzinnych zostaną wyposażone w worki brązowe przeznaczone na ten rodzaj odpadu. Przy budynkach wielorodzinnych zostaną postawione dodatkowe pojemniki na ten odpad. W przypadku domów jednorodzinnych odpady będą odbierane w drugi czwartek miesiąca jak pozostałe odpady. Dotyczy to miesiąca maja i czerwca jako okresu przejściowego.
- W związku z faktem, że stara umowa z ZUK Puławy obowiązuje do 30.06.2020r. nowe obowiązkowe frakcje odbioru odpadów w tym także odpadów biodegradowalnych będą obowiązywać od 1.07.2020r. Mieszkańcy będą na bieżąco zaopatrywani w odpowiednie worki według modelu funkcjonującego obecnie.
- Dodatkowe kursy odbioru poszczególnych odpadów będą obowiązywać od 1.07.2020r. Szczegółowe harmonogramy odbioru konkretnej grupy odpadów będą podane w drugiej połowie czerwca.
- Wzrost stawki za odpady w głównej mierze jest spowodowany wzrostem kosztów za składowanie odpadów, kosztów za ich transport i ilości oddawanych odpadów przez mieszkańców. System z założenia powinien się samofinansować, wpłaty powinny pokrywać wydatki. W gminie nie udało się tego stanu osiągnąć. Przez ostatnie 3 lata gmina dołożyła do systemu śmieciowego prawie 120 000zł. Szczegółowe zestawienia pokazują poniższe wykresy.